Iedere poging tot fraude begint bij de front office. Zou het niet enorm waardevol zijn als het daar ook altijd opgemerkt zou worden? Zou het niet mooi zijn als iedere claim integer was? Ontegenzeggelijk een utopie maar hier is zeker winst te behalen. Het inzetten van technische oplossingen zoals ‘protective intelligence’ helpt bij het vroegtijdig detecteren van mogelijk frauduleuze claims. Maar laten we vooral de menselijke factor niet onderschatten: zo heeft de campagne tegen phishing (‘Hang op, klik weg, bel uw bank’) consumenten zo alert gemaakt dat de financiële schade enorm gekelderd is.

Gert van Beek

Het ‘onbekende onbekende’. Het lijkt dubbelop, maar feitelijk staat deze uitdrukking voor een situatie waarbij wel bekend is dát sprake is van fraude, maar waarbij geen enkel idee bestaat waar en hoe de fraude plaats vindt. Je weet niet wat je zoekt. Nog minder dan de bekende ‘naald in de hooiberg’, want van een naald weet je tenminste nog dat je een naald zoekt, nietwaar? Een dergelijke zaak is minimaal uitdagend te noemen, maar ons voordeel was dat we een naam van een mogelijke betrokkene hadden. Vindingrijkheid en vakkennis zijn op zijn plaats en in deze casus speelde ook de privacy een rol.

Gert van Beek

‘Van koper blijf je proper en van ijzer word je niks wijzer’; een oud spreekwoord wat wil zeggen dat koper veel waard is en ijzer niet. Over het fenomeen koperdiefstal wordt veel gedeeld in de media. Vaak megaschade en geringe opbrengst. recent was ik betrokken bij een onderzoek in deze sfeer en de oorzaak van het ontstaan van fraude met enorme gevolgschade was gelegen in onvoldoende communicatie.

Gert van Beek

Ga naar boven