‘Zal ik dan maar gaan?’ vroeg de medewerkster van onze opdrachtgever, nadat zij een lange reeks diefstallen bij haar werkgever had toegegeven. Uiteindelijk mocht zij inderdaad permanent vertrekken. Net als een andere collega die tijdens het onderzoek, onafhankelijk van de eerstgenoemde medewerkster, met enorm fanatisme bleek te stelen. Ons onderzoek was gericht op het vaststellen van de dader van diefstallen van omzet uit het managementkantoor, maar terwijl we daar druk mee waren, kwam de tweede medewerkster in beeld. Kunt u zich de verbazing van onze opdrachtgever voorstellen? Hij had niet één maar twee niet integere medewerksters in huis.

Gert van Beek

‘Ga ik hoofdpijn krijgen van dit gesprek?’ Dat was de eerste reactie van een medewerker van onze opdrachtgever die wij ter afsluiting van ons onderzoek naar jarenlange integriteitschendingen wilden spreken over vermeend niet-integer gedrag. Hij hield er uiteindelijk inderdaad een soort hoofdpijn aan over, maar wat mag je anders verwachten na bijna zeven jaren frauderen…

Gert van Beek

Iedere poging tot fraude begint bij de front office. Zou het niet enorm waardevol zijn als het daar ook altijd opgemerkt zou worden? Zou het niet mooi zijn als iedere claim integer was? Ontegenzeggelijk een utopie maar hier is zeker winst te behalen. Het inzetten van technische oplossingen zoals ‘protective intelligence’ helpt bij het vroegtijdig detecteren van mogelijk frauduleuze claims. Maar laten we vooral de menselijke factor niet onderschatten: zo heeft de campagne tegen phishing (‘Hang op, klik weg, bel uw bank’) consumenten zo alert gemaakt dat de financiële schade enorm gekelderd is.

Gert van Beek

Het ‘onbekende onbekende’. Het lijkt dubbelop, maar feitelijk staat deze uitdrukking voor een situatie waarbij wel bekend is dát sprake is van fraude, maar waarbij geen enkel idee bestaat waar en hoe de fraude plaats vindt. Je weet niet wat je zoekt. Nog minder dan de bekende ‘naald in de hooiberg’, want van een naald weet je tenminste nog dat je een naald zoekt, nietwaar? Een dergelijke zaak is minimaal uitdagend te noemen, maar ons voordeel was dat we een naam van een mogelijke betrokkene hadden. Vindingrijkheid en vakkennis zijn op zijn plaats en in deze casus speelde ook de privacy een rol.

Gert van Beek

‘Van koper blijf je proper en van ijzer word je niks wijzer’; een oud spreekwoord wat wil zeggen dat koper veel waard is en ijzer niet. Over het fenomeen koperdiefstal wordt veel gedeeld in de media. Vaak megaschade en geringe opbrengst. recent was ik betrokken bij een onderzoek in deze sfeer en de oorzaak van het ontstaan van fraude met enorme gevolgschade was gelegen in onvoldoende communicatie.

Gert van Beek

Ga naar boven